تبرّی حقیقی

در سایه تعالیم اهل بیت و بزرگان دینی

در سایه تعالیم اهل بیت و بزرگان دینی

تبرّی حقیقی

روایات را در کنار هم ببینیم...
ما در مقام این نیستیم که روایات باب تبرّی را رد کنیم ولی همه حرف ما این است که
"برای بدست آوردن سیره و روش ائمه اطهار (علیهم السلام) ، باید توصیه ها و روایات ایشان را در کنار هم دید و
ضمن اعتقاد به روایات تبرّی ، باید سبک زندگی ایشان با مخالفین را نیز دنبال کرد ."
کسانی که به دنبال حق هستند، باید مجموعه روایات را باهم بررسی کنند . نه اینکه به روایتی عمل و از روایات بسیاری چشم پوشی کنند.

این وبلاگ متعلق به نویسندگان
کتاب " آب را گل نکنیم " می باشد .
اسناد و مدارک کتاب و مطالب
مرتبط در آن منعکس می گردد.
منتظر انتقاد یا پیشنهادات شما عزیزان هستیم .
سیدحجت سبحانلو - مهدی شاندیزی

پیوندها
آ

چند برش از کتاب " آب را گل نکنیم "


برش اول : نظر امام صادق (ع) در مورد دشنام 
 
گاهی عده ای در مساجد و مجالس ، شروع می کنند به لعن کردن خلفا آن هم با ذکر نام آنها .
ببینیم نظر امام صادق (
ع) در مورد مردی که چنین می کرد چیست ؟
در تفسیر صافی ذیل آیه 108 سوره انعام به نقل کتاب اعتقادات شیخ صدوق آمده است که مردی نزد امام صادق (
ع) رفت. 
گفت :  إنّا نَرى فی المسجد رجلاً یعلن بسبّ أعدائکم ویسبّهم .( براستی که ما در مسجد مردی را می بینیم که دشمنان شما را علنی سبّ می کند)
 فقال : ما له ، لَعَنَهُ الله تعرّض بنا ، قال الله : (
"وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ...)
حضرت(
غ)در جوابش فرمودند : او را چه شده ؟ خدا او را لعنت کند که او با کارش به ما تعرّض کرده است. خدا می فرماید : معبودهای مشرکان را دشنام نگویید، چون ممکن است که آن‌ها هم از روی جهل ، خدا را که معبود شماست.


برش دوم : وحدت یعنی ؟

منظور از وحدت دنیای اسلام یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست بلکه مقصود، دوری از درگیری است. 
مقصود از وحدت ، توجه به دشمن مشترک است. 
زیرا تنها راه مقابله با دشمنان اسلام، وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است. 
مقصود از وحدت، تحریک نکردن است. باید اصول خودمان را داشته باشیم و دیگران را تحریک نکنیم. اگر دیگران را به واکنش وادار کنیم، عواقبش متوجه خودمان و شیعیان دیگر است.

 

برش سوم : وحدت اسلامی از دیدگاه آیت الله وحید خراسانی

« هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم الانبیاء(ص)، بدهد مسلمان است، و جان و عرض (آبرو) و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری می‌باشد، محترم است. وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آن‌ها با شما به ناحق رفتار کردند، شما از صراط مستقیم و عدل منحرف نشوید.

حتی اگر کسی از آنان مریض شد به عیادت او بروید. اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید. اگر حاجتی به شما داشت او را برآورید و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: «وَلا یَجْرِمَنَّکُم شَنَئَانُ قَوْمٍ عَلی اَلّا تَعْدِلُوا إعُدِلُوا هُوَ اَقْرَبُ لِلتَّقْوی» دشمنی با گروه دیگر وادارتان نکند که عدالت نورزید، عدالت ورزید که به تقوی نزدیک‌تر است.

و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: «ولاتَقُولُوا لِمَنْ اَلْقی اِلَیْکُمْ السَّلامَ لَسْتَ مُؤمِنا؛ و به کسی که اظهار اسلام می‌کند نگویید مسلمان نیستی.»



برش چهارم :خاطره‌ای از مرحوم آیت الله بهجت

بهار سال 1373، بنده (زهیر توکلی)و پدرم (آقای احمد توکلی) و آقای مهندس محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم، به محضر مرحوم آیت الله‌ بهجت مشرف شدیم. پدرم از ایشان پرسید: بنده در دانشگاه ناتینگهام انگلستان درس می‌خوانم. آنجا دانشجویان عرب که همه سنی هستند، از دانشگاه، فضایی برای اقامه‌ی نماز جماعت خواسته‌اند و دانشگاه نیز جایی را به آنها اختصاص داده است. بنده نماز اول وقت را پشت سر آنان به جماعت می‌خوانم. آیا اعاده نماز واجب است؟

مرحوم آیت‌الله بهجت فرمودند:‌ « نه تنها اعاده نماز واجب نیست، بلکه نماز خواندن پشت سر آنها، ثوابش از شمشیر زدن در رکاب رسول خدا (ص)در صف اول جنگ احد بیشتر است.»

سپس بعد از مکثی افزودند: «اگر ما شیعیان و امامانمان اینگونه عمل نمی‌کردیم، پنج شیعه آن‌ روز اکنون صد و پنجاه میلیون شیعه نبود.»

 


نظرات  (۵)

سلام 
خدا قوت 

سلام برادر
قسمت درباره‌ی کتابتان در وبلاگ کار شد و به بعضی سایت‌ها اطلاع رسانی شد.
یاعلی
بسمه تعالی
سلام علیکم
کتاب را متاسفانه مطالعه نکرده ام اما از نام و برشهایی ارائه شده از کتاب برمی اید که نویسنده سعی نموده در سایه وحدت اسلامی اصل اساسی و رکن مهم اسلامی را که تبری از دشمنان خدا و رسول و اهل بیت ع است را مخدوش و یا کم رنگ بر شمارد که اگر اینچنین باشد تبلیغ  مطالب ان و تشویق به خواندن ان  نیز حتی در لوای وحدت اسلامی بعلت تضعیف اعتقادات امری ناپسند و کاملا نادرست و خلاف شرع مقدس است بلا شک و لا شبهه که مبسوط ان در نظرات فقهای عظام موجود است . البته در صورت نیاز به توضیحات بیشتر و ارائه نظرات استدلالی - اصولی در اینباره که در دروس حقیر نیز موجود است اماده پاسخگویی بیشتر میباشم
و السلام علیکم و علی من اتبع الهدی  و من الله التوفیق .
العبد الاحقر غلام کوچک استان اهل بیت عصمت و طهارت ع - استاد خارج حوزه علمیه قم
پاسخ:
سلام بزرگوار
قصد ما زیر سوال بردن تبرّی نبوده است .
فقط شیوه ی آن مورد بحث است .
و اینکه با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام بایستی بعضی از روش های اجرای این اصل ، پررنگ یا کمرنگ شود .
دیگر اینکه باز هم می گویم . برائت از دشمنان اهل بیت رو باید درست تصویر کنیم .
آیا امام زمان از اهل بیت هستند یا خیر ؟
اگر آری ، آیا دشمنان فعلی ایشان ، را شناخته ایم ؟
اگر آری ، برائت از دشمنان امام کنونی را نیز باید در دستور کار قرار دهیم.
حرف بسیار است ولی همین قدر عرض کنم بنده طلبه هستم و هرچه دارم از بی بی فاطمه زهرا است . و قصد ندارم کاری کنم که مادر ما از من برنجد . انشالله
  • شاگرد داخل فقه
  • جناب استاد خارح از فقه! دامت عزه! چطور به حدیث معصوم می رسید ناگهان جا می زنید؟ بهتر نیست به جای حرکتهای تند من دراوردی به اخلاق ائمه متخلق شویم تا شیعیان را به کشتن ندهیم؟
    اگر تفرقه بین شیعه و سنی با رفتارهایی که شما تایید می کنید رخ نداده بود امروز شیعیان لبنان مجبور نبودن چوب حماقت سلفی ها را بخورند و شهید شوند. شما آنطرف برای خودتان لعن و نفرین علنی بکنید، ما این طرف شهید بشویم. خوب قسمت کرده اید فضایل را. ما که راضی هستیم.

    خدا خیرتون بده

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی